Şah İbrahim Velî Ocağı’nın Amasya Yöresindeki İzdüşümleri

Main Article Content

Harun Yıldız
Atıf: Yıldız, Harun. "Şah İbrahim Velî Ocağı’nın Amasya Yöresindeki İzdüşümleri". TÜRK KÜLTÜRÜ VE HACI BEKTAŞ VELİ ARAŞTIRMA DERGİSİ / (): . .

Zotero Mendeley EN EndNote

Özet

Anadolu Aleviliğinin sosyal yapılanması, bütünüyle ocaklara bağlı bir özelliğe sahiptir. Aslındadede ailelerini oluşturan ocaklar, Anadolu Alevi kültür ve geleneğinde önemli bir yeresahip olmakla birlikte, geleneksel anlamda Alevi topluluklarının sosyal ve kültürel ilişkilerinide şekillendirirler. Bu ocaklardan biri olan Şah İbrahim Velî Ocağı’nın Anadolu Aleviliğiiçindeki ocak geleneği içerisinde önemli bir yeri vardır. Şah İbrahim Velî Ocağı’nın merkezi,Malatya’nın Hekimhan ilçesindeki Ballıkaya (Mezirme) köyüdür. Eski bir yerleşim merkeziolan Ballıkaya köyü, köklü bir tarihe ve geçmişe sahiptir. Ocağa ismini veren Şah İbrahimVelî’nin Alevi/Bektaşi ocaklarına isim vermiş olan pek çok eren gibi, efsanelerin gölgesindeve giz perdesi ardında kaldığı görülür. Onunla ilgili bilgilerimiz, büyük ölçüde halk arasındaanlatılan sözlü kültüre ve değişik söylentilere dayanmaktadır. Bu yüzden onun hayatı ile ilgiliolarak ayrıntılı bilgi sahibi değiliz. Bununla birlikte sözlü geleneğe göre, Şah İbrahim Velî’ninXV. yüzyılda yaşadığı tahmin edilmektedir. O, Anadolu Aleviliğinin tarihsel gelişimindeönemli bir yere sahip olan Erdebil Ocağı’nda yetişerek Malatya yöresine gelmiş ve bu yöredefaaliyetlerini sürdürmüştür. Pek çok yörede mensubu bulunan Şah İbrahim Velî Ocağı’nıntarihsel anlamda zengin olan Amasya yöresinde de mensupları vardır. Bu çalışmada Amasyayöresinde yaşayan Şah İbrahim Velî ocağı mensuplarının inanç, ibadet ve sosyal yapıları değişikboyutları ile ele alınmaya çalışılmıştır.Anahtar Kelimeler: Alevi/Bektaşi kültürü, Ocak, Dedelik, Ehl-i Beyt, Horasan erenleri

Article Details