MALTEPE BAŞIBÜYÜK KÖYÜ DAVER BABA/KERİME NİNE TEKKESİ MALTEPE BAŞIBÜYÜK VILLAGE DAVER BABA/KERİME NİNE LODGE

Main Article Content

FAHRİ MADEN
Doç. Dr., Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, Alevi Bektaşi Kültürü Ana Bilim Dalı Türkiye.

SERKAN KAYA
Bektaşilik Tarihi Araştırmacısı, İstanbul/Türkiye.

ERDAL ÖZYOL
MEB Sokullu Mehmet Paşa İlkokulu Müdürü. Ankara/Türkiye.

HASAN BASRİ GÜREL
Yüksek Lisans Öğrencisi, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, Alevi Bektaşi Kültürü Ana Bilim Dalı. Ankara/ Türkiye.
Atıf: Maden , FAHRİ - Kaya , SERKAN - Özyol , ERDAL - Gürel, HASAN BASRİ. "MALTEPE BAŞIBÜYÜK KÖYÜ DAVER BABA/KERİME NİNE TEKKESİ". TÜRK KÜLTÜRÜ VE HACI BEKTAŞ VELİ ARAŞTIRMA DERGİSİ / (): 211-240. .

Zotero Mendeley EN EndNote

Özet

Anadolu’nun Türkleşmesinde ve İslamlaşmasında Horasan erenlerinin, gazi derviş ve alp erenlerin önemlikolonizatör rolleri olmuştur. Osmanlı Beyliğinin Bizans hududunda yaptığı mücadeleler sırasında bu gazi dervişlerKartal-Göztepe bölgesine yerleşerek gözcülük vazifesi de almışlardır. Daver Baba Tekkesi Kartal-Maltepebölgesinde Başıbüyük Köyü’nde kurulmuş ve faaliyet göstermiştir. Tekkenin o dönem faaliyetleri hakkındaelde bilgi bulunmamaktadır. Daver Baba’nın 18. yüzyılda bu tekkeyi kurduğu rivayet edilmektedir. 1826 yılındaBektaşiliğin yasaklanması üzerine İstanbul tekkelerinin kapatılıp yıktırılması sırasında Daver Baba Tekkesi’ninde tahrip edilmesi söz konusudur. Uzun süre yıkık ve kapalı bir şekilde kalan Daver Baba Tekkesi 19. yüzyılınikinci yarısında Kerime Nine tarafından yeniden ihya edilmiştir. Bugün kayıp olan 1871 tarihli mezar taşındaonun ermişlerden olduğu ifade edilmekteydi. Tekkenin yeniden açıldıktan sonraki faaliyetleriyle ilgili de elde bilgibulunmamaktadır. Milli Mücadele’ye destek veren ve yardımda bulunan tekkeler arasında yer aldığı bilinmektedir.1925 yılında tüm tekke, zaviye ve türbelerin kapatılması üzerine Daver Baba Tekkesi’nin faaliyetleri sona ermiş,tekke emlakı vakıflar idaresine geçmiştir. Bu sırada Fatma Melahat Güllüzâde’nin tasarrufunda olan tekke arazisi1933 yılında Akşam gazetesinde yayınlanan ilanla müzayede usulüyle satılığa çıkartılmıştır. Tekke mülklerini satınalan Şükrü Güllüoğlu tekkeden geri kalan emanetleri korumaya çalışmıştır. Bu arada tekke postnişinliği AdanalıEkrem Halifebaba’ya tevcih edilmiştir. Ancak son yıllara kadar zamanın tahribatına direnen tekke binası 1990’lıyılların başlarında tamamen ortadan kalkmıştır. Günümüzde Daver Baba Tekkesi’nden geriye yakınlarındakiayazma, çeşme kalıntıları ve temel duvarları kalmıştır. Ayrıca buradaki hazireden eser kalmamış, eski mezar taşlarıda kaybolmuştur. Sadece Daver Baba, Kerime Hatun ve orada şekiz şehitlerin bulunduğunu belirten yeni yazılımermer bir mezar taşı vardır. Daver Baba Tekkesi ile ilgili elimizde arşiv kayıtları bulunmamaktadır. Eldeki bilgilerdaha ziyade 1960’larda Reşat Ekrem Koçu tarafından gözlemlerine de dayalı olarak yazılan bilgilerden ibarettir. Buçalışmada başta Koçu’nun verdiği bilgilerden hareketle şimdiye kadar yapılan araştırmalar ve tekkenin kurulduğuBaşıbüyük köyüyle ilgili arşiv kayıtları çerçevesinde Daver Baba Tekkesi’nin tarihi ele alınmaktadır.Anahtar Kelimeler: İstanbul, Maltepe, Başıbüyük, Bektaşilik, Daver Baba, Kerime Nine, Adanalı Ekrem Halifebaba.

Article Details