Alevîliğin Sosyolojik Öğretimi

Main Article Content

Beyhan ZABUN
Atıf: Zabun, Beyhan. "Alevîliğin Sosyolojik Öğretimi". TÜRK KÜLTÜRÜ VE HACI BEKTAŞ VELİ ARAŞTIRMA DERGİSİ / (): . .

Zotero Mendeley EN EndNote

Özet

Özet Bu çalışmanın amacı Türkiye’nin toplumsal  yapısında bir sosyal gerçeklik olan Alevîliğin so- syolojik olarak nasıl öğretilebileceğine ilişkin ortaöğretim  sosyoloji programında  revizyon yapılması önerisidir. Sosyoloji dersi öğretim programı ve ders içeriği Aleviliğin toplumsal bir gerçeklik olarak öğretilebilmesi için diğer derslere göre daha uygundur ancak program kapsamında böyle bir içerik yoktur. Son programdan önce uygulanan 8 programda da Aleviliğe ilişkin bir içerik yer almamıştır.  Alevîliğin, din kültürü ve ahlak bilgisi dersi öğretim programlarına eklenmesi ve ilgili içeriğin ders kitaplarında oluşturulması tartışmaları bitirmek yerine daha da arttırmıştır. Alevîliğin bir ders içeriği olarak öğretimine ilişkin sorun- lar konunun hassasiyetinden,  konuyla ilgili tarafların yaklaşımlarından kaynaklanmaktadır. Çalışmada tartışmalı boyutlarının çok fazla olmasına rağmen Alevîliğin bilimsel-sosyolojik bir yaklaşımla ortaöğretim sosyoloji öğretim programına entegre edilmesi için program geliştirme süreç ve unsurları incelenmiştir.Alevîliğin yapılandırmacı yaklaşıma göre hazırlanmış son ortaöğretim sosyoloji öğretim programı kapsamında nasıl ele alınabileceğine ilişkin öneriler ortaya konmuştur. Program kapsamı incelendiğinde  Alevîliğin program içeriğine, toplumsal yapının bileşenleri, toplumsal yaşamın zorunluluğu, birlikte yaşama kül- türü, din kurumu, kültür, toplumsal bütünleşme, toplumsal kontrol, toplumsal çatışma ve dışlama vb. başlıklarda eklenebileceği görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Alevîlik, sosyoloji öğretimi, Alevîliğin sosyolojik öğretimiSOCIOLOGICAL TEACHING OF ALEVISM AbstractThe purpose of the current study was to propose a revision in the secondary education so- ciology curriculum regarding how to teach Alevism as a social reality within the social struc- ture of Turkey. The arguments over including Alevism in the teaching program of the course of Education of Religion and Ethics and making an arrangement in the content of the course books have not come to end but increased. The problems regarding the teaching of Alevism as a course content result from the sensitivity of the subject and from the approaches of the parties. Even though there are a great many controversial topics in the study, the processes and components of curriculum development were analyzed in order to integrate Alevism into secondary education sociology teaching with a scientific and sociological approach. The recommendations about how to deal with Alevism within the content of the latest second- ary education sociology curriculum that was prepared according to constructivist approach were put forward. Keywords: Alevism, Sociology Teaching, Sociological Teaching of Alevism

Article Details