Bir Grup Yükseköğretim Öğrencisinin Hacı Bektaş Veli’yi Tanıma Düzeyi ve Bektaşilik Hakkındaki Tutumları

Main Article Content

Selcen ÇİFCİ
Atıf: Çifci, Selcen. "Bir Grup Yükseköğretim Öğrencisinin Hacı Bektaş Veli’yi Tanıma Düzeyi ve Bektaşilik Hakkındaki Tutumları". TÜRK KÜLTÜRÜ VE HACI BEKTAŞ VELİ ARAŞTIRMA DERGİSİ / (): . .

Zotero Mendeley EN EndNote

Özet

Çalışmada Hacı Bektaş Veli’nin üniversite öğrencileri arasında ne ölçüde tanındığı ve Bektaşilik hakkında öğrencilerin taşıdıkları kanaatlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde Hacı Bektaş Veli’yi tanıma soruları düzenlenmiş, ikinci bölümde ise çalışma grubunun Bektaşilik ve Bektaşi fıkraları hakkındaki tutum ve düşüncelerinin belirlenmesi amacıyla beşli Likert tipi tutum ölçeği uygulanmıştır. Eğitim ve kültürlenme düzeyi farklı üç grup seçilerek elde edilen veriler, cinsiyet, öğrenim düzeyi ve tema avantajı değişkenlerine göre değerlendirmeye tabi tutulmuştur. 487 kişilik çalışma grubu, Türkçe Eğitimi, Türk Dili ve Edebiyatı, Sınıf Öğretmenliği, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği, İşletme, Kamu Yönetimi ve Maliye Bölümü öğrencilerinden oluşmaktadır. Çalışma grubuna dahil edilen 487 öğrencinin 223’ü kız, 244’ü ise erkek öğrencidir. Çalışma grubunun oluşturulmasında tema avantajı esas alınmıştır; Türk Dili ve Edebiyatı öğrencileri avantajlı, Türkçe Eğitimi Bölümü öğrencileri yarı avantajlı, Kamu Yönetimi, Maliye, İşletme ve Sınıf Öğretmenliği öğrencileri ise avantajsız gruplar olarak kabul edilmiştir. Sadece birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinden veri toplanmıştır; ara sınıflar dahil edilmemiştir. Uzman görüşlerinden yararlanılarak beşli Likert tipi ölçek hazırlanmıştır. Ölçekte yer alan tutum cümlelerinin özgül ifadeler olmamasına, yaygın kanaatleri yansıtmasına özen gösterilmiştir. Ölçeğin güvenirliği Cronbach’s Alpha katsayısına göre 0,75 olarak hesaplanmıştır. Çalışmaya katılan avantajlı ve avantajsız grupların, Hacı Bektaş Veli’yi yeterince tanınmamakla beraber, Bektaşilik hakkında olumlu kanaatler taşıdıkları tespit edilmiştir. Ancak, gruplar, kanaatlerinden çok emin değildirler. Avantajlı grupların öğrenim düzeyi yükseldikçe Hacı Bektaş Veli’yi daha iyi tanıdıkları ve hakkındaki olumlu kanaatlerini güçlendirdikleri görülmüştür. Avantajsız grupların ise öğrenim düzeyleri yükselirken Bektaşilik hakkındaki olumlu düşüncelerinde aşınmalar bulunduğu tespit edilmiştir. Bektaşi fıkrası bilme düzeyinin oldukça düşük olduğu görülmüş; bu düzeyin artmasıyla Bektaşilik hakkında olumlu düşünce geliştirme arasında bir ilgi gözlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Hacı Bektaş Veli, tanıma, tutum, yüksek öğretim.

Article Details